Banner nové Sféry

ZDRAVÍ PODLE TČM: BUĎTE AKTIVNÍ I V PROSINCI!

  • Napsal(a) Mgr. Petra Strmisková

Podle čínské medicíny si naši pozornost v prosinci žádá tlusté střevo, které řídí přepravu kalů i tělesných tekutin. Na vylučování stolice se vedle tlustého střeva podílí i plíce, a to svou funkcí řízení sestupu čchi v těle. Tlusté střevo nám pomáhá dovést do konce to, co jsme započali, a zbavovat se nepotřebného na fyzické i duchovní úrovni. To je velmi důležité, protože místo pro cokoliv nového vznikne jen tehdy, když nejprve vyřešíme a ukončíme staré záležitosti. Z hlediska psychiky je tlusté střevo místem našeho podvědomí, nejhlubších obav, strachů a stinných stránek. Podle orgánových hodin tlusté střevo nejvíce pracuje v době mezi 5. – 7. hodinou.

Čisté tlusté střevo je základ zdraví.

 Jak se projevuje oslabení tlustého střeva?

Chorobné stavy se týkají především různých poruch vyměšování stolice. Pokud střevo nefunguje správně, dochází k zácpě nebo průjmům. Při chladu a prázdnotě v tlustém střevě je slyšet kručení v břiše, objevují se i bolesti břicha a průjmy. Je-li plnost a horkost, stolice se nadměrně zahušťuje a vysušuje, a proto dochází k zácpě. Vlhká horkost způsobuje nejen bolesti břicha, ale i srážení krve ve stolici. Pokud stolice nedostatečně prochází, může docházet k pocitům dušnosti v hrudi, kašli apod. Proto je důležité při upravování stolice zároveň harmonizovat čchi plic. Při zanesení tlustého střeva dochází ke zhoršení imunity, vstřebávání odpadních látek zpět do těla, nečistoty se poté odvádí kůží v podobě ekzémů, akné, pupínků. Objevuje se i únava, bolesti hlavy, migrény, opary a další nemoci. Čisté tlusté střevo je základ zdraví.

Co můžeme udělat pro své zdravé tlusté střevo?

Pokud si chceme uchovat dobré zdraví a cítit se svěží a plní energie, budeme muset svým střevům věnovat patřičnou pozornost a dopřát pořádnou očistu, která jim uleví a umožní správně fungovat. Střeva potřebují dostatek vlákniny a slizu. Doplňme je vhodně do jídelníčku. Pro každou očistu je důležitý pitný režim. Každá buňka v našem těle potřebuje vodu. Pro zdravý pohyb střev je důležitý také pohyb. Stačí rychlá chůze, procházky, protahovací a dýchací cvičení nebo cviky na břicho. V neposlední řadě nesmíme zapomenout na správnou skladbu potravy. Pokud trpíme zácpou, vyhoďme ze svých skříní vše, co jsme rok nepotřebovali. Půjde to těžko, ale pomůže nám to zbavit se i starých myšlenek a vše uvolnit.

Jaké potraviny nám pomohou posílit tlusté střevo?  

Obecně doporučujeme na podzim a v zimě konzumovat především jídla, která zahřívají organizmus a jsou vařená delší dobu. Důležitý je dostatek vlákniny, zeleniny, ovoce a vody. Nekombinujme velké množství potravin v jednom jídle a udržujme si dostatečnou pauzu mezi jídly, aby strava ve střevech nezahnívala a nezpůsobovala únavu a nadýmání. Mléčné výrobky z jídelníčku vypouštíme až do jara, jelikož vnáší do těla chlad a zahleňují organizmus. Příroda nám nabízí rozmanité plody, proto může být podzim pestrý a rozmanitý nejen v přírodě, ale i v našem jídelníčku. Vhodné potraviny pro tlusté střevo jsou podobné jako pro plíce. Jsou to tedy rýže, oves nebo pohanka, červená čočka, sójové boby. Důležitý je i česnek, cibule, pórek, zázvor, ředkev, kysané zelí. I jablka, hrušky, kaki, fíky mají své místo. Konzumujme všechny ryby, i tučnější vepřové maso. Na podporu trávení přidejme kmín, fenykl, anýz, téměř všechny druhy koření a nezapomínejme ani na byliny uklidňující střeva při těžkostech, např. plicník. Na prokrvení střev s dezinfekčním účinkem je příznivé modré hroznové víno, borůvky, ostružiny, maliny, černý rybíz a černá jeřabina.

Plíce a tlusté střevo pomůžou harmonizovat bioinformační preparáty DIOCHI - vyzkoušejte BAKTEVIR!

Celostní medicína

Osobní rozvoj

Zdraví a krása

// EOF