Slabikář tradiční čínské medicíny
Povaha pěti prvků
„Pět prvků je látkou (hmotou) jin-jangu, jin-jang je čchi (energií)pěti prvků; energie bez hmoty by se nemohla ustálit, hmota bez energie by se nemohla pohybovat.“
Pojem pět prvků nebo také pět elementů, kterými jsou dřevo, oheň, země, kov, voda, není zcela přesný. V západní literatuře zdomácněl zřejmě pod vlivem starořeckého učení o čtyřech prvcích – vzduchu, ohni, zemi a vodě, které tvoří veškerý existující svět. Význam původního čínského slova sing je „hýbat se“, „činit“, „konat“. Jde tedy o pět hybných sil, jejichž vzájemným spolupůsobením vznikají všechny formy bytí. Jelikož je termín element hluboce zažitý, budeme jej používat i my, přestože vhodnější by bylo méně často se vyskytující označení „pět fází“ přesněji vystihující pohled na svět jako trvalé prolínání pěti přeměňujících se prvků. Každá z těchto fází má svou povahu a předpověditelnou souvislost s ostatními. Stejně jako jsou všechny věci více jinového nebo jangového charakteru, i když jsou ve skutečnosti vždy jinjangové, tak v sobě také obsahují převahu jednoho z prvků a současně i čtyři zbývající.
Vlastnosti jednotlivých prvků
Dřevo
Dřevu přináleží východ, barva modrozelená, chuť kyselá, jaro, vítr atd. Dřevo se může ohýbat a napřimovat, proniká do svého okolí, rozšiřuje se. Forma dřeva je podlouhlá, jeho přirozenost teplá. Souvisí také s tím, co je křehké, slabé, právě se rodící, a představuje vše rostlinné povahy. Čchi východu proniká do jater a vychází očima. Její esence se uchovává v játrech, a chorobné stavy, které způsobuje, vyvolávají lekavost. Jarní čchi se koncentruje v hlavě, nemoci jí způsobené se projevují na šlachách a vazivu. „Utajená přítomnost dřeva (v dalších prvcích) je takováto: dřevo se rodí z vody, vyrůstá ze země, bují ohněm a formuje se kovem. Všechna čchi plodící život se transformuje ze dřeva. Když si vezmeme jako příklad život člověka, pak vše, co si člověk obléká a co požívá, pochází ze dřeva; získat dřevo znamená žít, ztratit ho znamená zahynout. Proto mezi pěti prvky ani jeden nemůže neobsahovat dřevo.“
Oheň
Ohni přináleží jih, barva rudá, chuť hořká, léto, horko atd. Oheň šlehá směrem nahoru, jeho funkcí je ohřívat a vysušovat, jeho forma je zaostřená, přirozenost horká. Představuje dorůstání, nárůst. Čchi jihu vniká do srdce a vychází ušima. Její esence se uchovává v srdci, a proto nemoci jí způsobené se odrážejí na pěti orgánech cang (játra, srdce, slezina, plíce, ledviny), jelikož srdce je vládcem cangů. Nemoci jí způsobené se poznají na cévách. „Utajená přítomnost ohně (v dalších prvcích) je takováto: když je provrtáváno dřevo, objeví se; když se udeří na kov, objeví se; když se křeše kamenem, objeví se; o ohni ve vodě lidé většinou ani nevědí, a přitom olej může rodit oheň, líh může rodit oheň, za velkého deště se rodí blesky, a z vlhkosti také může vzniknout horkost. Oheň představuje základ pro tvorbu jangu; i když zdánlivě nemá žádný tvar, ve skutečnosti není místa, kde by nebyl přítomen. Nic z toho, co je produktem transformace čchi, by se bez ohně nemohlo zrodit. Proto mezi pěti prvky ani jeden nemůže neobsahovat oheň.“
Země
Ze stran zemi přináleží střed, barva žlutá, chuť sladká, jejím ročním obdobím je pozdní léto, vytváří vlhko atd. Země plodí, pěstuje, zmnožuje. Její forma je oblá a přirozeností je zapařování se. Čchi středu vniká do sleziny, vychází ústy, její esence se uchovává ve slezině a nemoci jí zapříčiněné se odrážejí na kořeni jazyka. „Utajená přítomnost země (v dalších prvcích) je takováto: dřevo bez země by nemohlo růst, kov bez země by nemohl vznikat, voda bez země by se nemohla shromažďovat. Zrod žádné z myriád věcí se neobejde bez podpory země, proto mezi pěti prvky ani jeden nemůže neobsahovat zem.“
Kov
Kovu přináleží západ, barva bílá, chuť pálivá, podzim, sucho atd. Podléhá změnám, dá se formovat, jeho funkcí je svírat, stahovat, forma kovu je hranatá a přirozenost čistá. Představuje dozrání. Čchi západu vniká do plic a vychází nosem, její esence se uchovává v plicích a nemoci, které způsobuje, se projevují na zádech. „Utajená přítomnost kovu (v dalších prvcích) je takováto: (kov) je produkován z horských minerálů, rodí se ze země, je promýván v říčním písku a ukrývá se ve vodě. V rostlinách je rtuť, dřevo obsahuje cín a olovo – to je utajená přítomnost ve dřevě; (Kov) může spojovat rozptýlené a měkké učinit tvrdým – to jsou jeho přeměny v ohni. Užitečnost kovu je v tom, že je pevný a neničí se… Žádná z věcí stvořených proměnami čchi by nemohla být pevná a tvrdá, kdyby se jí nedostávalo čchi kovu. Proto i kůže nebo skořápka, jež jsou zvnějšku (věcí) a vytvářejí jejich ochranu, získávají pevnost díky tomu, že se jim dostává čchi kovu. Takže mezi pěti prvky a myriádami věcí ani jedna nemůže neobsahovat kov.“
Voda
Prvku voda patří sever, barva černá, chuť slaná, zima, chlad atd. Voda je vlhká, prosakuje směrem dolů, svlažuje, její forma je plochá a přirozenost má studenou. Uschovává, konzervuje. Čchi severu vniká do ledvin, vychází přes konečník a močovou rouru, její esence je uchovávána v ledvinách a nemoci jí způsobené se projevují na úponech a kostech. „Ve dřevě jsou šťávy, to je voda v dřevě; v zemi jsou prameny, to je voda v zemi; v kovu jsou tekutiny, to je voda v kovu; v ohni jsou rozpustné látky, to je voda v ohni. Voda je zdrojem tvoření, a počátek zrodu všech věcí je ve vodě. Proto mezi pěti prvky ani jeden nemůže neobsahovat vodu.“
(Text vznikl s použitím knihy V. Ando, Klasická čínská medicína, 1995)
autor: Ivana Karpenková
uveřejněno v časopise Sféra, vydání 04/2010